開場/開演情報・チケット販売期間
チケットの種類・料金帯
全-料金帯
0円 ~ 0円
-
ご利用可能支払方法
-
- 購入方法について
プログラム
ジョン・ケージ(1912–1992)
「4分33秒」(1952)*
モートン・フェルドマン(1926–1987)
「バニータ・マーカスのために」(1985)約75分(休憩なし)
*デイヴィッド・チュードアによる1982年の〈1952年初演スコア〉復元版
終演予定:20時50分
モートン・フェルドマンの《For Bunita Marcus》とジョン・ケージの名作《4′33″》を、日本屈指の音響を誇る三鷹市芸術文化センター風のホールで体験する公演です。透明感のある残響と、アンティークグラスのように精緻を極めた横山博のピアニズムが輝くひととき。聴くひとの時間は取り除かれ、ピアノから発せられた音の糸は、織り結ばれ、絨毯となって空間に敷き詰められてゆく。私たちの日常的な知覚は、未踏の領域で、微かに熱を帯びた安らぎを得ることができるだろう。
Morton Feldman Centennial Concert Vol. 1 — For Bunita Marcus + John Cage: 4′33″
Hiroshi Yokoyama Piano Recital
John Cage (1912–1992)
4′33″ (1952)*
Morton Feldman (1926–1987)
For Bunita Marcus (1985)
*David Tudor’s 1982 reconstruction of the 1952 premiere score
Scheduled to end at 8:50 p.m.
Morton Feldman’s For Bunita Marcus and John Cage’s 4′33″ are presented in Mitaka City Arts Center’s Kaze Hall, an acoustic space that functions almost like a transparent architectural surface. Hiroshi Yokoyama’s finely articulated pianism reveals sound as material—lines, grains, and densities unfolding in time. The music suspends narrative progression, inviting the listener to inhabit a “flat” temporal field where perception shifts toward texture, color, and the quiet thresholds of listening.
出演者
横山博|ピアノ/チェンバロ奏者
1981年6月30日生まれ。古楽研究・歴史的鍵盤奏法を基盤に、ジョン・ケージ「ソナタとインターリュード(プリペアド・ピアノのための)」全曲の録音や、フェルドマン後期作品「For Bunita Marcus」をはじめ米実験音楽のレパートリーに継続して取り組む。批評誌『エクリヲ』のインタビューでは、史実に基づくヒストリカルアプローチでアメリカ実験音楽を捉え直す試みとして紹介された。
CD/配信アルバム:ケージ「ソナタとインターリュード」、フェルドマン「For Bunita Marcus」「Palais de Mari」ほか。
日本大学芸術学部卒業(芸術学部長賞受賞)、同大学院修士課程修了時に湯川賞を受賞。グラスゴー大学(英国)大学院にて John Butt の音楽学クラスを受講、Smarano Organ Academy(伊)修了。
イベント企画制作団体オフィス・ゼロ代表/中目黒アートセンター代表。日本バッハコンクール全国大会審査員、立教大学合唱団トリニティコール ピアニスト、カトリック松が峰教会オルガニスト。
Hiroshi Yokoyama — Pianist / Harpsichordist
Hiroshi Yokoyama is a Tokyo-based pianist and harpsichordist whose practice spans historical keyboard research and the postwar American experimental tradition. Working between early-instrument technique and the aesthetic inquiries opened by John Cage and Morton Feldman, he approaches performance as a form of archival and material investigation. Yokoyama graduated at the top of his class from Nihon University College of Art (Dean’s Award) and completed his M.A. as the program’s highest-ranking student, receiving the Yukawa Prize. He later studied with John Butt at the University of Glasgow and completed the Smarano Organ Academy in Italy.
His internationally recognized recording of Cage’s Sonatas and Interludes for prepared piano, along with his widely noted interpretations of Feldman’s late piano works—including For Bunita Marcus and Palais de Mari—have been released on CD and major digital platforms. Yokoyama treats these works not only as musical texts but as environments in which duration, materiality, and listening attention are reconfigured, situating his performances at the intersection of sound, history, and contemporary art.
みどころ
—— English bellow
「4分33秒」を作曲したケージにとって、沈黙は空白ではなく、耳をひらくきっかけだった。
フェルドマンの音楽は、時間が前に進むという感覚そのものをゆっくり解体していきます。「For Bunita Marcus」はその極点にある作品で、音の現れと消え際、沈黙の厚み、聴き手の身体の呼吸まで含めて作品が成立します。
30年を経て熟したニューヨーク・スタインウェイの穏やかな音色と、日本屈指の音響を誇る「風のホール」の澄んだ残響の中で。
▶︎日時 2026年1月18日(日)19:00開場|19:30開演|20:50終演予定 |途中入場不可
▶︎注意 作品の性質上、静寂を重視するため途中入場不可、途中休憩はございません。開演前に着席を完了してください。
▶︎会場 三鷹市芸術文化センター「風のホール」*全席指定(625席・残響約1.8秒)
▶︎後援 公益財団法人三鷹市スポーツと文化財団/一般社団法人 全日本ピアノ指導者協会(ピティナ)
設計|柳澤孝彦+TAK建築都市計画研究所
音響担当|日高孝之(株式会社竹中工務店技術研究所元研究フェロー/東京オペラシティ・コンサートホール、新国立劇場、Hakuju Hallなどの音響設計担当)
音響設計顧問|レオ・ベラネック(元マサチューセッツ工科大学/音響学教授)
使用ピアノ|ニューヨーク・スタインウェイ・フルコンサート(Model D/1994年製)
For Cage, who composed 4′33″, silence was not an empty void but a trigger for opening the ear.
Feldman’s music slowly dismantles the very sense that time moves forward. For Bunita Marcus stands at the extreme of that approach: the work is formed not only by the appearance and disappearance of sounds, but also by the density of silence and even the listener’s own breathing.
Within the gentle sonority of a New York Steinway matured over thirty years, and the clear resonance of Kaze Hall—renowned as one of Japan’s finest acoustic spaces.
Date & Time | Sunday, January 18, 2026
Doors open 19:00 | Concert begins 19:30 | Scheduled to end 20:50
Late entry not permitted.
Note | Due to the nature of the work and the importance of silence, late entry is not allowed. Please be seated before the performance begins.
Venue | Kaze Hall, Mitaka City Arts Centre
All seats reserved (625 seats; reverberation approx. 1.8 sec.)
Support | Mitaka City Foundation for Sports and Culture / Piano Teachers’ Association of Japan (PTNA)
Architect | Takahiko Yanagisawa + TAK Architects & Urban Design Institute
Acoustics | Takayuki Hidaka
(former Research Fellow, Takenaka Corporation R&D Institute; acoustic design for Tokyo Opera City Concert Hall, New National Theatre Tokyo, Hakuju Hall, etc.)
Acoustic Design Advisor | Leo Beranek
(former Professor of Acoustics, Massachusetts Institute of Technology)
Piano | New York Steinway full concert grand (Model D, 1994)
▶︎ Keywords
フェルドマン Feldman For Bunita Marcus 4分33秒 ケージ prepared piano 風のホール 三鷹 現代音楽
動画
お問い合わせ先
メールアドレス:office.zero.concerts@gmail.com
電話番号:03-6303-4504
お問い合わせフォームURL:https://www.officezero-japan.com
その他のお問い合わせ先:三鷹市芸術文化センター プレイガイド窓口お電話:0422-47-5122
◆演奏曲目|YouTube
Morton Feldman: For Bunita Marcus / Hiroshi Yokoyama, piano
https://youtu.be/64DCjn-saGo?si=QECFeF1SA2iaWO92&t=3078
◆横山博|配信サービス — Hiroshi Yokoyama | Streaming
Spotify: https://open.spotify.com/artist/5B6B2k433o3Nmv0QsFgbCw
Apple Music: https://music.apple.com/jp/playlist/hiroshi-yokoyama/pl.u-JPAZZJPCLrDJ226
応援コメント(0)